
Kompletując szafę swoich klientów, zawsze staram się dociec, jak standardowo ubierają się do pracy. Często pytam, czy obowiązuje ich dress code, czy mają bezpośredni kontakt z klientem i jak ubrani są współpracownicy. Zdarza mi się słyszeć, że żaden dress-code nie jest wymagany. Wtedy przekornie pytam, czy w takim razie przyszliby do biura w japonkach i w bieliźnie?
Bo często nie zdajemy sobie sprawy, że pewien ubiór jednak nas obowiązuje. To właśnie on świadczy o naszym profesjonalizmie, szacunku do współpracowników, szefów i klientów. Czasem granica pomiędzy tym co odpowiednie a nie na miejscu jest bardzo cienka. Dlatego znajomość podstaw dress code i zastosowanie ich w codziennym życiu jest bardzo przydatne.
Czym jest dress-code
Samo hasło „dress code” często kojarzy nam się z czymś niezwykle formalnym i sztywnym. Nie każdy bowiem wie, ze poziomów dess-code jest kilka i najważniejszym jego przesłaniem jest założenie stylizacji, która będzie odpowiednia do sytuacji. Noszenie fraka u panów czy wieczorowej sukni u pań tak samo mieści się w zakresie dress code jak dżinsów i swetra. Ale te stroje znajdują się na dwóch różnych końcach drabiny ubioru. Warto wiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne kategorie i oprzeć się na tej, która będzie adekwatna do wykonywanej przez nas pracy.

Jak więc wybrać ten właściwy strój, żeby stylizacja była odpowiednia
Myślę, że najlepiej do wyobraźni przemawia własne doświadczenie. Po prostu postawcie się miejscu odbiorcy Waszej usługi. Gdybyście to Wy wcielili się w rolę Waszego klienta/współpracownika – jak chcielibyście, żeby wyglądał? Kiedy wzbudziłby w Was największe zaufanie i poczucie profesjonalizmu? Możecie popatrzeć też na swój zawód z innej perspektywy – czy chcielibyście, żeby badający Was lekarz był ubrany w rozciągnięty i sprany T-shirt i poszarpane spodnie? Albo Wasze dziecko w szkole uczyła nauczycielka ubrana w bluzkę bez ramiączek i bardzo krótkie szorty?
Strój buduje nasz wizerunek, a dress code jest tylko narzędziem, które ma nam to ułatwić. Są zawody kreatywne, w których pokazanie nutki nonszalancji w stylizacji jest wręcz wskazane. Ale są też i takie, gdzie wymagana jest dbałość i precyzja, poczucie smaku czy po prostu kultura i szacunek wobec innych. Wy najlepiej wiecie, jaki efekt chcecie wywołać i to właśnie Wy możecie ten efekt uzyskać. Dlatego nie bójcie się poznać i skorzystać z zasad dress-code. I uwierzcie, czasem bardzo niewiele może zmienić bardzo wiele.

Przykłady stylizacji biznesowych na różnych poziomach dress code (fot. Pinterest)